Planter i pædagogisk praksis 4 Marianne
Planter i pædagogiske praksis - Marianne
Re- Grow projekter
I flere år har jeg købt ærteskud, som man kan klippe af igen og igen.
Alligevel har jeg sjældent fået mere end tre klip ud af dem. De kræver nemlig ekstra pasning – både vand og gødning – og ofte er de tørret ud efter blot et par dage.
Derfor besluttede jeg at prøve noget andet: hjertesalat – og en enkelt gang icebergsalat.
Jeg har forsøgt at få roden til at skyde igen; de første gange uden at skære roden ren, og et par gange med et friskt snit forneden. Det er altid startet lovende, men desværre kræver det, at man kan være til stede og passe projektet. Et par dage i sommerhuset har flere gange betydet et udtørret “re-grow”-forsøg.
Én gang startede jeg faktisk forsøget i sommerhuset og tog hjertesalatens skud med hjem. Alt gik fint – troede jeg. Den dag, jeg havde planlagt at plante den ud i drivhuset, opdagede jeg, at den var rådnet op indefra. Planten knækkede simpelthen i to.
Til gengæld har jeg haft mere held med at tage stiklinger fra andre planter.
Jeg har delt skud fra duftpelargonie og “knap”-peperomia (Peperomia Ruby Cascade).
Her er billeder fra den sidste måneds udvikling af rødderne. “knap”-peperomia (Peperomia Ruby Cascade).
Begge planter kommer i jorden næste gang, jeg tager i sommerhuset.
Stiklinger fra Jorbærplanter er jeg begyndt på her i uge 33.
Tanken er at plante dem i en omvendt murebalje, hvor bunden skæres ud, og der laves huller ned langs siderne. Så kan vi plukke bær næste sommer – direkte fra jordbærplanterne på bostedet.
At kunne følge jordbærplantens cyklus gennm årtiderne– både indefra og udefra på terrassen – er i sig selv en god aktivitet, især for den målgruppe, jeg arbejder med.
Tanken er at vi får et fælles sprog omkring jordbærrene og deres trivsel i murbaljen, samt vi kan dele vores oplevelser i et lille projekt som dette. Vi kan observere, og undersøge bærrene og følge deres udvikling frem til plukke stadiet. Vi kan lave hypoteser om, hvor lang tid der går, før vi kan spise et bær, hvor mange bær vi får, om vi selv kan udvide produktionen til flere spande, hvilket udstyr vi bør bruge, og hvordan vi laver de næste bede.
Alt i alt er det et projekt, der læner sig tæt op ad mange af de naturvidenskabelige elementer, samt der kommer flere vidensformer i spil - vi har katalog viden, med det konkrete navne på jordbærplanten - blad, stilken, blomsten, kronblade, bærret, frø etc.
Analog viden her tænker jeg at flere af borgerne har erfaringer med jordbær både sansemæssigt og tænker at jordbærret repræsenterer metaforisk dufte og erfaringshukommelse fra skønne sommerminder
Dialogisk viden her kommer hypoteserne om jordbærets modenhed, hvor mange jordbær bliver til noget, fulgenes måltider i planternes bær, nye jordbærplanter etc i spil, alt hvad vi taler om og bliver klogere på når vi lærer om jordbærplanterne.
I sommerferien var børnene og jeg afsted på tur til Ertebøllestrand.
Vild med vije = vilde blomster - der blev til frøbomber
En varm, men meget blæsende dag drog vi afsted til Ertebølle Strand.
Kristina fandt hurtigt en stor sten, hvor hun begyndte at samle mindre sten, som hun byggede videre på. Hun var fuldstændig opslugt af de elementer, der omgav hende – vandets rytmiske buldren mod kysten, blæstens kraftige greb om håret, den faste, kølige overflade af stenen under hende og balancen, der skulle findes, når hun placerede sten oven på hinanden.
Jeg forestiller mig at hendes hænder mærkede stenens vægt og struktur – nogle glatte som glas, andre ru og skarpe. Hun lyttede til de små klunk, når stenene mødte hinanden, og så på, hvordan lyset glimtede i de våde overflader. Elementerne – vandet, vinden, lyset og tyngden – smeltede sammen i hendes koncentrerede leg. |
Disse skønne skrænter langs stranden blev specielt af Oliver udforsket. Man kan roligt sige at han greb stedets affordances og udfordrets skræntens muligheder. - Han sprang rundt og kravlede op og ned af disse skrænter- hvor han eksperimenterer med det som Mads Brodersen kalder relevant risiko - hvor du leger på kanten, og udfordre deig selv, sådan at du bliver bedre til at undgå skade - basal læring
Stinne blev grebet af naturens krafter- vindens susen og bølgernes brusen- der var smæk på naturen denne sommer dag
https://photos.app.goo.gl/Tiw5a8YXgQZFY2LB9
Stinne mærker suset ude på badebroen
I skrænten fandt vi noget godt ler, som vi tog med hjem. Vi sluttede dagen med blandt andet at lave frøbomber – små, runde klumper fyldt med liv, der nu står klar herhjemme, der bare venter på at blive kastet i jorden, så de kan spire og vokse og blive vild med vilje.
Tak til Ertebølle strand for en skøn oplevelse -
Hvor vores oprindelige forehavende var at plukke de vilde blomster som vi hver især fandt smukke. Opgaven mistede hurtigt opmærksomheden, da der var alt for mange andre ting og elementer, der hev vores opmærksomhed væk fra det planlagte.
Nedenstående har vi taget et billedet af de ting, vi fik samlet ind - som vi endog forsøgt hjemme at kategoriserede efter plante familier men indrømmet, det blev for omfangsrig en opgave
Kommentarer
Send en kommentar