Vores natur og udelivsforløb parallelt
Vores natur:
forløb i Specialpædagogisk Kontekst
Målgruppe
Vores målgruppe består af unge og voksne på henholdsvis specialskole og botilbud. Alle er indenfor autismespektret, hvor flere også har tillægsdiagnoser.
Der ses generelt store udviklingsmæssige forsinkelser indenfor områder som kognition, socialt liv samt sansebearbejdning, hvilket medfører lav udviklingsalder på samtlige områder. Motorisk er målgruppen velfungerende, dog ikke alderssvarende. Kommunikationsformen varierer fra verbalt sprog til udelukkende non-verbal kommunikation, hvorfor alternative kommunikationsformer benyttes i forskellig grad.
Vores pædagogiske tilgang tager udgangspunkt i strukturerede miljøer og konkrete tiltag. Der er konstant opmærksomhed på opmærksomhedsspænd, under- og overstimulering. Samvær og aktiviteter justeres løbende efter målgruppens signaler og udspil.
Naturfagspædagogiske intentioner for forløbet
Formålet med forløbet er at skabe en kobling mellem naturfaglige elementer og naturen som konkret oplevelse i målgruppens hverdag.
Gennem en høj grad af struktur og anvendelse af feed forward ønsker vi at benytte hyldeblomster som konkret og let tilgængeligt materiale med lav kompleksitet. Dette gør det muligt at tilgodese målgruppens forskellige forudsætninger og deltagelsesmuligheder. Forløbet tager inspiration fra craft-psykologien, hvor skabende processer understøtter læring.
Processen består i at sanke hyldeblomster i nærområdet, som efterfølgende anvendes til fremstilling af hyldeblomstsaft. Samtlige trin i processen er sanse- og kropsbaserede, og gentagelser anvendes bevidst som læringsredskab. Her læner vi os op ad principperne i Clarks slow pædagogik, hvor tid og fordybelse understøtter deltagelse.
Hvorfor hyldeblomster?
Hyldeblomster er i øjeblikket meget synlige og let tilgængelige i naturen. De er en plante, der kan bearbejdes på mange måder, både i skole-, institutions- og hjemmeliv. De skaber en umiddelbar forbindelse mellem naturen og målgruppens oplevelsesverden.
Desuden kan sankning af hyldeblomster og fremstilling af saft let kobles til temaer som bæredygtighed og ansvarlig omgang med naturens ressourcer — uden at det skaber kompleksitet eller overvælder målgruppen.
Hyldetræsprojekter med Frank og Jonas – Craft, Naturdannelse og Pædagogiske Perspektiver
(Navnene er anonymiseret)
Målgruppe og kontekst
Målgruppen er unge voksne borgere inden for autismespektret med en kognitiv udviklingsalder svarende til børnehaveniveau. Begge deltagere har tidligere erfaringer med perleaktiviteter fra beskæftigelsestilbud, og idéen til dette forløb udspringer af deres kendskab til at lave armbånd og halskæder.
Frank har tidligere arbejdet med smykkefremstilling i aktivitetstilbuddet, mens Jonas kender hyldetræet fra en tidligere aktivitet, hvor vi lavede hyldeblomstsaft.
Naturdannelse og Craft
Aktiviteten blev planlagt som et udendørsforløb med fokus på at finde og anvende hyldetræ.
Jonas genkendte hurtigt træet og kunne udpege dets karakteristika (blade, bark, bær). Frank skulle først se et hyldetræ med støtte og kunne senere selv genkende en lignende plante.
Vi valgte bevidst at finde en død gren for ikke at beskadige træet og dermed sikre bær til senere på året. Dette gav mulighed for at arbejde med forståelsen af planters udviklingscyklus (blomst–bær) og bæredygtighed.
I et craft er der et afledt potentiale i forhold til kropslighed og naturrelation:
Når vi gennemfører et håndværk, bekræfter vi vores kropslige viden. Jo mere vi lykkes med at skabe variationer af genstande, vi har brug for i naturen, desto mere stoler vi på vores evne til at engagere os i miljøet – at finde materialer, forme, forvandle og anvende det færdige produkt.
Naturrelationen i denne aktivitet har et antropocentrisk præg (hvad kan vi bruge naturen til?), men rummer samtidig mulighed for at introducere begreber fra Bæredygtighed i børnehøjde (Madsen & Jordt, 2020).
Vælg noget, de selv er interesserede i
Begge projekter er forankret i deltagernes egne interesser og motiver. Craft-aktiviteter er mest effektive, når de drives af indre motivation frem for ydre krav.
Lav noget, der er lidt svært
Aktiviteterne rummer passende udfordringer, som kræver koncentration uden at overvælde. Pædagogens rolle er at justere og tilbyde tilpassede opgaver.
Accepter fejl
Fejl ses som en del af udtrykket og ikke et nederlag.
Gør det i fællesskab med andre
I praksis blev aktiviteterne udført individuelt pga. ferie og forskellige dagsplaner, men med potentiale for sidemandsoplæring i fremtidige forløb.
Lav en mikroversion
Opgaverne kan opdeles i mindre trin for at gøre dem overskuelige. Indsamlingen af hyldegreiner blev udført separat som et naturdannelseselement, mens selve craftdelen var planlagt som en fælles aktivitet (som dog måtte aflyses pga. regnvejr og ferie).
Passion over pligt
Kirketerp fremhæver, at passion i craftprocesser skaber glæde i selve udførelsen og understøtter kompetence, samhørighed og autonomi. Dette sås tydeligt hos Frank, der lavede en kikkert til sit papgevær.
Leg og håndværk smeltede sammen til en meningsfuld helhed, og selv uden dekoration i denne omgang oplevede han ejerskab over produktet.
For Jonas lå passionen i at lave et armbånd til sin mor – et personligt udtryk for det menneskelige behov for at efterlade et meningsfuldt aftryk. Selvom gaven gav aktiviteten en social dimension, var fokus rettet mod selve skabelsesprocessen frem for en pligtfølelse.
Reducerer stress
Craft reducerer stress ved at skabe flow, aktivere hele hjernen og give ro gennem rytmiske bevægelser.
Hos Frank kom dette til udtryk i save- og bindeprocessen, der skabte et fokuseret pusterum fra ydre stimuli.
Jonas oplevede rytme og ro gennem fremstilling og trådning af perler, mens tanken om modtageren gav ekstra mening og tryghed.
Mere af det positive
Kirketerp påpeger, at vi har en naturlig tendens til at fokusere på det negative, og at positive emotioner skal dyrkes bevidst. Mikrosucceser i begge projekter bidrog til løbende glædesøjeblikke.
Hos Jonas blev flowoplevelsen så intens, at han glemte både kaffe og frokost for at færdiggøre armbåndet. Naturens rammer forstærkede oplevelsen for Frank, der kunne arbejde udendørs på terrassen, mens Jonas måtte være indendørs pga. regnvejr.
Selv under mindre ideelle betingelser kan craft skabe velvære, når projektet bygger på personlig mening, lyst og nærvær. Gennem passion, stressreduktion og opbygning af positive emotioner bliver craft ikke kun en kreativ aktivitet, men også en vej til øget trivsel og en styrket relation til naturen.
Hejsa
SvarSletKiggede lige forbi - vi er spændte på hvor I er i processen og hvordan det går?
Venlige hilsner
Christoffer & Ida
Hej igen
SvarSletVi kan ikke finde indlæg til planter i pædagogisk praksis 4 - mon der er noget på vej :-)
Sommerhilsner
Christoffer & Ida