Vores natur og udelivsforløb parallelt
Vores natur:
forløb i Specialpædagogisk Kontekst
Målgruppe
Vores målgruppe består af unge og voksne på henholdsvis specialskole og botilbud. Alle er indenfor autismespektret, hvor flere også har tillægsdiagnoser.
Der ses generelt store udviklingsmæssige forsinkelser indenfor områder som kognition, socialt liv samt sansebearbejdning, hvilket medfører lav udviklingsalder på samtlige områder. Motorisk er målgruppen velfungerende, dog ikke alderssvarende. Kommunikationsformen varierer fra verbalt sprog til udelukkende non-verbal kommunikation, hvorfor alternative kommunikationsformer benyttes i forskellig grad.
Vores pædagogiske tilgang tager udgangspunkt i strukturerede miljøer og konkrete tiltag. Der er konstant opmærksomhed på opmærksomhedsspænd, under- og overstimulering. Samvær og aktiviteter justeres løbende efter målgruppens signaler og udspil.
Naturfagspædagogiske intentioner for forløbet
Formålet med forløbet er at skabe en kobling mellem naturfaglige elementer og naturen som konkret oplevelse i målgruppens hverdag.
Gennem en høj grad af struktur og anvendelse af feed forward ønsker vi at benytte hyldeblomster som konkret og let tilgængeligt materiale med lav kompleksitet. Dette gør det muligt at tilgodese målgruppens forskellige forudsætninger og deltagelsesmuligheder. Forløbet tager inspiration fra craft-psykologien, hvor skabende processer understøtter læring.
Processen består i at sanke hyldeblomster i nærområdet, som efterfølgende anvendes til fremstilling af hyldeblomstsaft. Samtlige trin i processen er sanse- og kropsbaserede, og gentagelser anvendes bevidst som læringsredskab. Her læner vi os op ad principperne i Clarks slow pædagogik, hvor tid og fordybelse understøtter deltagelse.
Hvorfor hyldeblomster?
Hyldeblomster er i øjeblikket meget synlige og let tilgængelige i naturen. De er en plante, der kan bearbejdes på mange måder, både i skole-, institutions- og hjemmeliv. De skaber en umiddelbar forbindelse mellem naturen og målgruppens oplevelsesverden.
Desuden kan sankning af hyldeblomster og fremstilling af saft let kobles til temaer som bæredygtighed og ansvarlig omgang med naturens ressourcer — uden at det skaber kompleksitet eller overvælder målgruppen.
Hejsa
SvarSletKiggede lige forbi - vi er spændte på hvor I er i processen og hvordan det går?
Venlige hilsner
Christoffer & Ida
Hej igen
SvarSletVi kan ikke finde indlæg til planter i pædagogisk praksis 4 - mon der er noget på vej :-)
Sommerhilsner
Christoffer & Ida