Jord til bord forløb - Tina, Marianne, Emiliano

“Jord til bord med ærter”

- didaktisk forløb for børn med autisme -

Ærteforløb illustration

Målgruppe:
1 pige (14 år) og 1 dreng (15 år)
Diagnosticeret med autisme
Udviklingsmæssigt førskoleniveau 3-4 år                                    Nonverbal kommunikation - alternativ hjælpemidler, såsom piktogrammer                                                                            Motorisk velfungerende, men med behov for struktur og forudsigelighed

Overordnede læringsmål
Fagligt (naturfagligt):
- Eleven oplever og forstår spiringsprocessen gennem sanser og gentagelse
- Eleven får erfaring med forskelle på vand/ikke-vand og varme/kulde
- Eleven lærer at observere og kommunikere observationer gennem tegn, billeder og mimik
- Eleven lærer at dokumentere forløbet ved at tage billeder med iPad

Socialt/personligt dannelsesmæssigt (jf. Klafki):
- Eleven deltager i et fælles projekt
- Eleven træner turtagning og fælles opmærksomhed
- Eleven får mulighed for at opleve selvstændighed og mestring

Kropsligt/sansemæssigt:
- Eleven bruger kroppen og sanser i handlinger, som repeteres (plante, vande, føle, dufte, observere)
- Eleven sanser forandringer over tid og lagrer disse erfaringer gennem kroppen

 

Struktur og faser i forløbet

Fase 1: Introduktion

I dialog med eleverne stilladseres ideen om at plante ærter, frikadeller og æbler som legende eksperiment. Materialer introduceres fx med billedbog om ærter.

Fase 2: Spirefase i plastlomme

Fokus: Se, mærke og tale om spiringsprocessen

- Læg ærter i vand og vis forskellen “tør / efter 6 timer”
- Plantes i gennemsigtige plastlommer (fx med billede af hver elev)
- Tegn/piktogrammer: “Før / efter”
- Brug forstøver og undersøg “med vand / uden vand”
- Lav to poser: én med vand og én uden
- Placer i varme / mørke og sammenlign
- Dokumentér forskelle med fotos og smileys

Fase 3: Plante i jord

Fokus: Kropslig erfaring med jord og udeliv

- Flyt spirer til små potter eller køkkenhave
- Brug hænder eller redskaber – mærk jordens tekstur, temperatur og fugt
- Brug piktogrammer til rækkefølge (1. spiren, 2. lav hul, 3. plant, 4. vand)
- Plant "æble" eller "frikadelle" som legende element
- Anvend visuelle skemaer og individuelle tjeklister

Fase 4: Pasning og iagttagelse

Fokus: Vedligehold og daglig rytme

- Vanding på faste tidspunkter
- Fotodokumentation til en visuel “dagbog”
- Sammenlign planter med/uden vand
- Brug sanseord: “blød jord”, “våd jord”, “kold jord”

Fase 5: Høst og forberedelse til bord

Fokus: Sanse, smage og færdiggøre forløbet

- Høst ærter og ærteskud
- Skyl og brug i fx salat eller rugbrødsmadder
- Brug sanser: smag, lugt og form
- Tal om hele forløbet med rækkefølgekort og billeder

 

Didaktiske overvejelser

Vidensformer:
- Kropslig viden (gentagelse, sansning)
- Dialogviden (tegn-til-tale, mimik, billeder)
- Analog viden (erfaringer gennem praksis)
- Katalogviden (navne og begreber, ikke i fokus)

Inkluderende greb:
- Brug personlige arbejdsbøger med billeder
- Skab mikro-successer (“Se, nu har den 2 blade!”)
- Undgå overstimulering – korte aktiviteter (5–10 min), ro og gentagelse

 

Naturfaglige kompetencer i børnehøjde

Kompetence Konkret aktivitet
ObservereSe forskel på våd/tør ærte – spiringsskema
UndersøgeSammenligne vand / ikke-vand, varme / kulde
EksperimentereSpireforsøg i plastposer med variabler
KommunikereBrug af tegn, billeder, smileys, kropssprog
Bruge redskaberVandkande, forstøver, spand, skovl, pincet

Kommentarer

  1. Kære Emiliano, Marianne og Tina.
    Tak for et spændende indlæg. Det er tydeligt at I har en god praksis omkring at støtte og stilladsere målgruppen, hvilket fremgår af jeres opmærksomhed på mimik, gentagelser og den visuelle understøttelse. Jeg ser frem til på seminardagen d. 7/6 at se hvordan I formidler de forskellige faser til målgruppen. Her tænker jeg på om der er noget konkret I visualiserer. Jeg bliver også lidt nysgerrig på fase 1: Introduktion, som står lidt vagt formuleret. Måske I kan finde nogle konkrete eksempler på hvordan sådan en dialog kunne være, eller i hvert fald hvad I mener der er vigtigt i samtalen. Af gode billedbøger ville jeg nok vælge en børnebog (og ikke nødvendigvis om ærter, men mere om køkkenhave/plantehold). Se eks. "Hvad gemmer sig i urtehaven" af Carron Brown og Giordano Poloni. Lars klinting har skrevet "Viggo og Oskar Panter", den kan måske også noget. I skal huske at tænke frikadellen og æblefrøet ind i jeres forløb også, og måske tilskrive deres egne ønsker/gæt noget mere værdi. Det er fint I beskriver det som legende element, men hvis det er seriøse bud fra målgruppen så er det lige så vigtigt som ærterne.
    I forhold til jeres naturvidenskabelige kompetencer så kan kan måske også se (observere) på forskelle og ligheder mellem ærterne, æblefrøene og frikadellen? I undersøgelsesdelen kan I måske komme med nogle gæt på hvad der skal til for at de forskellige frø skal "spire" eller hvad de tror der sker hvis I ikke vander. Husk at skrive gættene ned evt. tegne dem sammen med de unge.
    Der er altid noget man kan skrue på/variere, men jeg tænker I er rigtigt godt på vej, og jeg ser frem til d. 7/6
    Vh Christoffer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Mit natursted 3 Emiliano

Emiliano's plantelogbog