Mit natursted 3 Tina Z
18. juni 2025
Jeg vil lave et ganske kort indlæg omkring, hvordan det er gået mine ringspinder larver siden sidst.
Som tidligere beskrevet, var der plantet roser og brændenælder i plastspanden, der udgjorte bunden af mit bur til larverne. Brændenælderne voksede fint, men roserne måtte udskiftes med friske, da de på trods af jævnlig vanding hang noget.
Her billede af ringspinder, der spiser af friske blade af nyplantet rose i buret.
Mit forsøg med at tilbyde friske bøgeblade, viste en klar præference for roserne. Så vidt jeg kunne se, rørte de ikke bøgebladene.
Jeg har flere gange tidligere oplevet, at de kravlede rundt udenpå buret, hvor de er noget mere udsat for naturlige fjender, end hvis de sad godt gemt i en busk i et levende hegn i deres naturlige habitat.
Desværre er begge larver væk en dag, jeg vil kigge til dem. Jeg vender stort set samtlige blade for at sikre mig, at de ikke har forpuppet sig. Desværre uden held, da dette ville have været virkelig spændende at måtte følge med i.
På jagt efter nye larver på mit natursted, finder jeg endnu en ringspinder. Desuden finder jeg nye larver. Jeg finder ved hjælp af Naturbasen frem til, at det må være enten en vanddrikker eller en græsspinder.
Der er ligheder som bevægemønster, anatomi i form af eksempelvis form samt sugekopper på undersiden.
Forskelle er tydeligvis størrelse, aftegninger og umiddelbare kendetegn som sorte pletter i forende af ringspinder, og "pil" i behåring såvel foran som bagved ved den ny larve.
Den ny larve er markant større og noget hurtigere til at bevæge sig frem, hvorfor jeg denne gang i stedet for en behandsket hånd bruger en opvaskebalje til umiddelbar opbevaring.
Jeg finder to larver, som jeg vil mene er af samme art, idet de umiddelbart har samme aftegninger. Den ene er dog noget mørkere end den anden, hvilket der selvfølgelig er en grund til?
Ringspinder larverne jeg har fundet, har alle sammen lignet hinanden til forveksling.
Jeg beholder larverne for en stund i mit bur for at kunne iagttage dem grundigere. Det er fascinerende at opleve dem enkeltvis, men i lige så stor grad ved siden af hinanden og se, hvor forskellige de er. Den nye larve er så stor og "hurtig" at jeg må indrømme, at jeg ikke har lyst til at have den i hænderne. Jeg reflektere over, at det er en vigtig overvejelse i forhold til en eventuel målgruppe. Ligeledes om der er forståelse for et levende væsen, der ikke må mases eller smides med.
Efter en rum tid beslutter jeg mig for, at alle larver skal tilbage, hvor jeg fandt dem. De skal have de bedst mulige betingelser for at forpuppe sig og blive til natsommerfugle.
Planen er, at jeg nu iført bukser og langærmet bluse for at skærmes for meterhøje brændenælder og stikkende roser, vil gå på opdagelse i det levende hegn på mit natursted. Skulle jeg være så utroligt heldig at finde en forpuppet larve, binder jeg en tråd om stedet, så jeg kan finde det igen og følger udviklingen her på bloggen.
Det stykke natur vil jeg i fremtiden anskue med helt andre øjne. Fremover som et levested for sommerfugle der lægger sine æg, der bliver til larver, der forpupper sig og slutligt bliver til dag- og natsommerfugle. Nogle af dem har været sjældne, nu er forholdene så de ikke længere er det. Jeg vil være meget mere nysgerrig på, at kunne finde tegn på og følge alle stadier af denne cyklus samt undersøge de forskellige arter jeg kan finde.
Rigtig god sommer :)
5. juni 2025
Mit natursted 3 – at arbejde med naturvidenskabelige metoder i praksis.Mit arbejde med naturfaglig undersøgelse tager udgangspunkt i gentagne besøg på mit natursted med en bevidsthed om, at man ser det man ved / kender til, har mødt i forvejen, s 186 i grundbogen. Mine tidligere besøg er præget af sansning og umiddelbar oplevelse samt at se forskelle og ligheder. Denne gang skal jeg anvende en mere målrettet og videnskabelig tilgang. Det handler det om at zoome ind og iagttage naturens små dele, detaljerne mere grundigt.
· Observere / iagttage mit dyrehold på så naturlige betingelser som muligt.
· Undersøge art, adfærd, kendetegn mm.
· Stille spørgsmål / hypoteser, kan jeg holde på dem, hvordan og hvor forpupper de sig? Blandt andet her kommer den dialoge viden i spil, når jeg viser og taler om projektet med andre.
· Eksperimentere, hvad nu hvis bøgeblade i stedet for rose og brændenælder?
· Konkludere, hvis muligt.
Et centralt aspekt i arbejdet bliver at formulere spørgsmål og hypoteser, som kan undersøges i praksis:
- Hvordan bevæger larverne sig? På billedet ses ringspinderens ben formet som sugekopper. Den slipper med et sæt for samtidig at få fat med et andet, den ligesom bølger sig frem. Dette har selvfølgeligt et formål og er ikke tilfældigt?
- Hvordan ser de ud? Er der forskel på for- og bagende? Han/hun? Hvilke farver, former og mønstre kendetegner dem?
- Hvad spiser de? Jeg vil eksperimenteret med at tilbyde forskellige typer føde og observeret reaktioner.
- Kan to larver leve tæt sammen? (dette for at øge chancen for observation)
- Endeligt hvordan forpupper larverne sig og bliver endeligt til natsommerfugle? Der er ingen logik som at en lille larve bliver til en stor larve.
Naturfagligt sprog og erkendelse
En væsentlig erkendelse i mit arbejde er ligeledes betydningen af at kunne øve anvendelsen af et naturfagligt sprog. Overgangen fra hverdagssprog til et mere præcist og videnskabeligt sprog er nødvendig for at kunne beskrive, klassificere og sammenligne samt ikke mindst være en sproglig rollemodel for en målgruppe.
Hverdagsviden -bevidsthed, hvor store forskellige og varierede plante- og dyregrupper samles til et enkelt begreb, mangler et sprog der kan understøtte og nuancere den naturvidenskabelige tilgang til natur og naturfænomener, kulturel (videnskabelige) viden, s. 189. Dette for at kunne være optimal, blandt andet sproglig, rollemodel for en målgruppe og så tidligt som muligt adskille hverdagssprog og naturfaglige begreber. Arbejdet og erfaringerne vil opbygge en phronesis, en situationsbestemt dømmekraft baseret på erfaring med mange lignende situationer, s. 61 i grundbogen.
Jeg oplevede, være begrænset af hverdagsviden da jeg forsøgte at artsbestemme larven ved hjælp af fagbøger, hvilket viste sig vanskeligt. Her krævede det både faglig viden og erfaring at navigere i begreber og taksonomiske klassifikationer.
Ved hjælp af Naturbasen lykkedes det mig at identificere arten som ringspinder (Malacosoma neustria), som tilhører:
Familie: Bredvinget spindere
Orden: Sommerfugl
Klasse: Insekter
Gruppe: Natsommerfugl
Status: Næsten truet (NT) og relativt sjælden i Danmark. I Danmark er det en art, som før var i stor tilbagegang, men har på de seneste år set stor fremgang især i de sydlige dele af landet.
Fremstillingen af buret og det konkrete arbejde med larverne har aktiveret en kropslig og praktisk dimension i læringen. Denne form for erfaring skaber hukommelsesstøtte og konkret forståelse, som understøtter teoretisk indsigt. Det viser, hvordan praksis og teori kan berige hinanden.
Et naturligt næste skridt kunne være at udvide undersøgelsen til, hvad kan de forveksles med som strand ringspinderen. Ligeledes at inddrage sammenligninger med andre dyregrupper, eksempelvis mellem larver, regnorme og snegle. Det kunne give ny indsigt i bevægelse, kropsstruktur og tilpasning til miljø. Desuden ville en videre klassifikation af forskellige dyr styrke den taksonomiske forståelse og evnen til at anvende et naturfagligt sprog.
Afsluttende refleksion for dette blogindlæg
At arbejde naturvidenskabeligt med naturen kræver både struktur, åbenhed og nysgerrighed. En fare ved en for stram systematik er, at man kun ser det, man leder efter. Der skal derfor være plads til at opdage det uventede – det, der ligger uden for skemaerne. Det er i balancen mellem fordybelse og åbenhed, at den naturfaglige erkendelse kan vokse.
Hej Tina
SvarSletEt meget velbeskrevet og super spændende forløb. Meget flotte nærbilleder med refleksioner over hvad du kan se og hvordan larverne lever (er tilpassede), samt din håndtering af dem ift. deres udbredelse. Hvorfor mon den har de sorte øjenpletter i panden? God kobling til relevant teori. Hvor mon larverne er i deres udvikling nu? Har de forpuppet sig? Den er forpuppet 2½-3½uge. Spændt på at læse mere :-)
Venlige hilsner
Christoffer og Ida